Tema Shakespeare

Igår kollade jag och min kompis Anna på film. Gud vad vi flummade innan xD Hehe
Filmen vi såg var She's the Man med Amanda Bynes! Haha, fan vad skön hon är! Tänk om man skulle komma utklädd till tjej va? ;) Haha!

Jag kom att tänka på att det är ju faktiskt lite Shakespeare över filmen. Förlåt, men vi har haft Shakespeare tema i skolan precis. Filmen är ju typ baserad eller åtminstonde insprierad av Shakespeares "Trettondagsafton", det måste vara så. Jag menar, karaktärerna i filmen har ju t.o.m samma namn, right? X) Förlåt, jag ska inte försöra filmen mer, jag älskar den! Den är så sjukt rolig! Se den! Den handlar om Viola (Amanda Bynes) som älskar att spela fotboll. Hon har en tvillingbror som heter Sebastian. Viola spelar fotboll i skolan (high school), men träningen läggs ner när för få tjejer anmält sig till sporten. Viola och hennes kompisar blir upprörda och vill prova vara med i killarnas lag. De får inte göra någon try out, för tränaren och grabbarna tycker att tjejer inte alls är så bra som killar! Viola blir förbannad på sin pojkvän, som är lagkaptenen, när han säger att tjejer inte alls är så bra som kilalr osv osv. Viola bestämmer sig därför (i hemlighet) att hon ska ge killarna vad de tål! Hon går till sin gaykompis som är expert på hår osv. Han hjälper henne att "bli en kille", i alla fall till utseendet.

När vi ändå är inne på Shakespeare så kan jag tipsa om fler filmer där man kan se ett visst Shakespeare tema.
Titanic är en av dem. Rose och Jack ska ju egentligen inte vara tillsammans, men de älskar varandra. Rose är egentligen bortlovad till en rik snubbe. Men kärlek är ett starkt band som är svårt att bryta!

Twilight har också detta liknande kärleksdrama i sig. Bella och Edward bör egentligen inte vara tillsammans, eftersom att hon är så "frestande" för honom, han skulle ju lika gärna kunna äta upp henne :S

Lite udda paralleller kanske, men rätt kul att diskutera ibland :)


Kommentarer
Postat av: Anna

Du har så rätt! :O Tänkte på det först när du sa det igår xD Tror inte många känner till Shakespeares idag.. :S Filmen är awesome! :D <3

2010-02-20 @ 14:50:43
Postat av: Anna

Du har så rätt! :O Tänkte på det först när du sa det igår xD Tror inte många känner till Shakespeares idag.. :S Filmen är awesome! :D <3

2010-02-20 @ 14:50:44
Postat av: adina

Va???? alla vet väl vem shakespeare är???

2010-02-25 @ 09:44:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0